Ahad, 16 Februari 2014

MUFFIN STRAWBERRY





RESEPI : MUFFIN STRAWBERRY
SUMBER : GOOGLE (maaf, nama pemilik resepi tiada dalam simpanan, minta dihalalkan diperpanjangkan di sini untuk dijadikan sebagai rujukan pada masa akan datang)

BAHAN : 

2 cwn tepung gandum
3 sk b/powder (ku letak 2 sk eje)
1/2 sk garam (ku tak letak)
3/4 cwn gula
1 biji telur
1 cwn susu segar
1/4 cwn minyak sayuran (ku letak 1/2 cwn minyak masak)
2 sk esen strawberry
Inti / filing strawberry secukupnya (ku isi jem strawbery/rasberry)
Optional: Sedikit pewarna pink/merah.

CARA :
  1. Panaskan ketuhar pada suhu 180'C.
  2. Dalam mangkuk campurkan tepung gandum, b/powder, garam dan gula. Buat lubang di tengah-tengah. 
  3. Dalam mangkuk kecil, pukul telur sedikit, masukkan susu, esen strawberry dan minyak dan pewarna. Tuang dalam mangkuk berisi tepung tadi. Gaul guna garfu hingga sebati. Adunan akan nampak sedikit berketul-ketul sedikit.Tuang adunan dalam mangkuk muffin 1/2 cup, kemudian letak 1/2 sk filing dan tutup adunan hingga 3/4 cup. 
  4. Bakar muffin selama 20 min/kekuningan.

(Nota: buat aku yg sukakan struktur muffin yang gebu so aku ayakkan tepung bersama b/powder. Ketepikan. Kemudian aku blend je telur diikuti gula, susu, esen strawberry, pewarna dan minyak. Aku pindahkan adunan ke dalam mangkuk. Kemudian aku masukkan tepung yang diayak sedikit demi sedikit kacau sebati dengan whisk. Dah macam cupakela plak...heheh...muffin ni strukturnya macam sedikit mampat berketul2 sikit tu yg aku kurang gemar. Tapi terpulanglangla pada citarasa masing-masing)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan